برنامه ریزی استراتژیک و مدل های آن
نوشته شده توسط : الهه سرافراز

در محیط تولید کلاس جهانی هر مشتری خواهان کارایی،کیفیت و قابلیت اطمینان با کمترین هزینه امکان‌پذیر و رقابتی است و عملکرد محصول با استفاده از تکنیک‌ها و استراتژی‌های مختلف قابلیت اطمینان بهبود می‌یابد.
در این مقاله یک مدل مفهومی و الگوی عملی جهت برنامه‌ریزی و مدیریت استراتژیک قابلیت اطمینان در توسعه محصولات جدید با فناوری بالا پیشنهاد شده است که با استفاده از برنامه‌ریزی دو سطحی، به تدوین، بهینه‌سازی و اجرای استراتژی‌های قابلیت اطمینانی در دو سطح مدیریتی و فنی می‌پردازد.
برای تدوین استراتژی در سطح مدیریت از مدل ابتکاری TORC استفاده می‌کند و از طریق مدلی ابتکاری با تلفیق مدل برنامه‌ریزی خطی صفر و یک و ماتریس برنامه‌ریزی استراتژیک کمی و مدل چند شاخصه فازی یاگر به بهینه سازی استراتژی‌ها و یک سو‌سازی و اتصال آنها با اهداف سازمان می‌پردازد .
برای اجرای استراتژی‌های منتخب فنی سطح مدیریت، در سطح مهندسی با رویکردی جدید به تعریف استراتژی‌های تخصیص قابلیت اطمینان در محصولات با فناوری بالا و سپس به بهینه‌سازی این استراتژی‌ها می‌پردازد.
با استفاده از این مدل، مدیران قادر خواهند بود بهترین و مناسب‌ترین تصمیمات و استراتژی‌های قابلیت اطمینانی را برای توسعه محصولات جدید با فناوری بالا بکار گیرند و بر این اساس، اهداف عملیاتی ویژه‌ای را تعیین کرده و در نهایت به اهداف کلان سازمان خود دست یابند.

برنامه ریزی استراتژیک
این مقاله گام‏‌‌های اساسی طراحی برنامه ریزی استراتژیک و نحوه تحلیل متغیر‏‌‌های اساسی آن را بررسی می‌کند.
از آنجایی که دولتهاه و جوامع محلی درکشورهای توسعه یافته و درحال توسعه به دنبال یافتن شیوه‌‌هایی جهت مدیریت اوضاع متغیر اقتصادی- اجتماعی و زیست محیطی می‌باشند تمایل به استفاده از برنامه ریزی استراتژیک در سازمان‏‌ها اوج گرفته است برنامه ریزی استراتژیک شیوه‌ای است جهت اخذ تصمیمات و انجام فعالیت‏‌ها برای شکل دهی و رهنمود یک سیستم، آن چه که برنامه ریزی استراتژیک را از دیگر اشکال برنامه ریزی متمایز می‌سازد، تاکید بیشتر بر فعالیت و اجرا مشارکت از سوی تصمیم گیرندگان کلیدی و تمرکز بر آنچه که واقعا برای جامعه و یا سازمان مطرح است می‌باشد عامل مهمتر آن که هرچیز برنامه ریزی استراتژیک بر تخصیص منابع کمیاب به مناطق و وظایف حیاتی تاکید دارد.
دراین مقاله ابتدا تعریفی از برنامه ریزی آورده شد و سپس برنامه ریزی استراتژیک و انواع مدلهای برنامه ریزی استراتژیک به صورت مبسوط آورده و در ادامه فرایند برنامه ریزی استراتژیک به صورت جدول چهارمرحله‌ای شرح داده شد و در پایان نیز فواید برنامه ریزی استراتژیک بیان گردید.

منبع : مقاله برنامه ریزی استراتژیک و مدل های آن





:: بازدید از این مطلب : 80
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 24 خرداد 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: